Outdoorness

Vandring i Skuleskogens nationalpark
I somras hade jag planer på att åka in till fastlandet från Ulvön och vandra i Skuleskogens nationalpark.
Den dagen bjöd på ett rejält oväder med åska och ösregn så det blev inget av och jag kände mig riktigt besviken. Men i september när jag var på Utefest så fick jag en ny chans. Vi blev skjutsade med buss till Skuleskogen entre syd och började vandringen där. Det låg en tät dimma över skogen och lite duggregn men det gav vandringen bara en extra dimension. Det var som att kliva in i en sagovärld. 
 
Vi gick mot Slåttedalsskrevan och planen var att även gå upp på Slottedalsberget men på grund av tät dimma så avråddes vi av guiderna från Friluftsfrämjandet som var med. Så berget tar jag nästa gång!
 
Jag har ett mål som är att vandra i alla sveriges 30 nationalparker.
Jag har några kvar då Skuleskogen var nr 2 för mig. 
 
En vacker sagoskog där dimman låg tät, det var så vackert! 
 
 
 
 
På väg in i Slåttedalsskrevan. Magiskt!
 
 
 
Det pratades om att delar av Ronja Rövardotter spelades in här men jag har letat information och det visade sig bara vara en skröna. Men det kändes onekligen som att gå i helvetesgapet. En mäktig plats!
 
Efter skrevan ändrades naturen och det var mer bergshällar och ju närmare havet vi kom så lättade dimman.
 
 
 
 
 
Turen vi gick blev ca 13 km och mot slutet av vandringen så gick vi bredvid havet en bit, skogen öppnade sig och vi gick ut på en lång fin sandstrand. Det var en speciell känsla när jag insåg att jag stod på stranden och såg ut över mitt älskade Ulvön med grannöar. Varje sommar är jag på den ön där min familj har ett sommarhus och att stå så nära men ändå inte vara där var speciellt. Men både Ulvön och Skuleskogen kommer få besök av mig många gånger framöver, Höga kusten är verkligen helt fantastiskt! 
 
Tre tips från Utefest:
- Boka nästa Utefest! Så härlig och rolig helg!
- Testa Via Ferratan, bland det roligaste jag gjort!
- Missa inte föreläsningarna, bra och inspirerande!
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress