Outdoorness

Vandring vid Kebnekaise
Min första riktigt fjälltur gick till Kebnekaises fjällstation tillsammans med tre kompisar. Planan från första början var att vi alla fyra skulle ge oss på en topptur men redan flera månder innan vandringen så insåg jag att det vore dumt att ens försöka för min del. En fot som krånglar med både en ledskada och hälseneinflammation samt att jag var tung och i ganska dålig fysisk form fick mig att bestämma mig för att gå på en egen tur den dagen de andra tre gick upp på toppen. Detta visade sig vara ett mycket bra beslut.
 
Lite trött och ruffsig efter lång resa men så glad!
Äntligen skulle jag få se de riktigt fjällen!
 
 
Planen denna tur var att vandra från Nikaloukta till Kebnekaises fjällstation där vi bokat boende i fyra nätter. Dessa dagar skulle vi göra dagsturer i närområdet varav en dag då resten av gänget skulle upp på Kebnekaise. Vi hade alltså väldigt gott om tid för att invända bra väder för en topptur. 
 
Sträckan Nikaloukta - Kebnekaises fjällstation är 19 km. Man kan ta båten över sjön  Láddjujávri. Den kostar 350:- enkel resa och då blir sträckan att gå ca 13 km istället. Vi valde att ta båten, främst för att vi gärna ville uppleva att åka båt över en fjällsjö. 
Mer information om båtturerna: http://www.enoks.se/battrafiken/
 
 
Efter 5 km vandring i regn var vi framme vid sjön Láddjujávri. Vi lyckades missa en tur med 30 minuter så det blev en lång paus vid sjön i väntan på nästa tur. Men det är enkelt att stå ut med lite extra väntetid i denna vackra miljö. 
 
 
 Vid sjön finns en restaurang, så vansinnigt vacker byggnad! - http://www.enoks.se/restaurang-enoks/
Den var dock stängd när vi var där.

 Turbåtarna som kör över sjön.
 
 Utsikt från båten på väg över sjön.
 
 
När man tagit sig förbi eller över sjön så ändrar sig miljön och blir lite mer dramatisk. Fjällen blir högre och det rinner jockar och forsar längs med vandringsstigen. På några ställen får man gå över hängbroar och det var häftigt att stå och se på det forsande glaciärvattnet som forsade fram. 
 
 
 
 
Vid middagstid var vi framme och checkade in. 
 
Jag tog knappt några bilder alls inne på fjällstationen men det var fantastiskt fint! Vi bodde i sovsal i huvudbyggnaden. Rustika och charmiga sovkupeer med 4 bäddar i varje. I huvudbyggnaden finns också receptionen, barne, restaurangen och rummen med soffor/fotöljer där man kan sitta med en öl vid brasan. Jättemysig stämmning. Det som var lite tråkigt var att det var väldigt mycket folk när vi var där så det var svårt att hitta en plats som var ledig för lite brashäng.
 
En av sidobyggnaderna innehöll duchar och omklädningsrum och ett stort självhushållskök. Det fanns gott om plats, flera spisar och diskbänkar och vi var väldigt nöjda med upplägget i denna byggnad.
 
 
Dagen efter ankomsten så var det dags för mina vänner att göra tupptursförsök så efter en galet god frukostbuffé på fjällstationen sa jag hejdå och lycka till och de begav sig mot toppen. 
Min dag visade sig bli en av de mest fantastiska dagarna! Jag tog en tur ner till Elsas bro som ligger bara en kort promenad från fjällstationen. Jag var helt ensam där och jag blev fullkomligt överväldigad av den storslagna naturen som omgav mig.
En bättre plats för lite eftertanke och energitankning kan jag inte tänka mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mina vänner kom tillbaka till fjällstationen vid 23-tiden på kvällen. Trötta och genomvåta, de hade haft fint väder på vägen upp men regn på vägen ner. Men de var lyckliga över att ha bestiget sveriges högsta berg!
 
 
Tredje dagen vaknade vi upp till dimma, dis och regn. Vi gick en tur upp mot Tarfalla (inte hela vägen) och med oss hade vi våra kåsor, skumpa och prosecco och choklad. Vi skulle fira min födelsedag! 
Det var en av de finaste födelsedagar jag haft!
 
 
Den fjärde och sista dagen var vädret likadant, dimma, regn och en del blåst. Men när man bor inne på fjällstationen och vet att man kan komma in och värma sig så var det dramatiska vädret ganska härligt. 
Vi var ute i omgivningen under dagen och på kvällen åt vi en fantastisk trerätters middag på Elsas restaurang som ligger inne i fjällstationen. Jag rekomenderar varmt att man passar på att äta där. Det var en rätt häftig upplevelse att gå in på en restaurang med vita dukar, linneservetter och kristallglas iklädd underställ. Det var den klädkoden som gällde för de flesta. 
 
 
 
 
 
 
Förrättsbuffé
 
 
Souvasstuvning med potatispuré och rårörda lingon, himmelskt gott!
 
Desserten bestod av en nyponpudding med grädde och crunsh, även det var fantastiskt gott.
 
 
 
Dagen vi skulle resa hem så öste regnet ner och eftersom vi hade ett flyg att passa så valde vi att ta oss tillbaka till Nikaloukta med helikopter. Tyvärr så regnade det så pass mycket så sikten var väldigt dålig, det hade varit fint att kunna se de vakra fjällen från ovan.
 
 
 
 
 Mina tre bästa tips:
- Missa inte området nere vid Elsas bro ca 1 km från fjällstationen.
- Ha flera dagar på er om ni ska göra en topptur,
vädret kan ställa till det så det är bra att ha några dagar att välja på.
- Missa inte att äta på restaurangen på fjällstationen, toppklass! 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress